
The Deseret News
SALT LAKE CITY 15C

Nostrums in
the Newsroom
Raised Sights and Raised

Expectations at the
DeseretNews

By Paul Swenson



Nineteen Hundred and Seventy-Six was not a dull year for the 127-year-old
Deseret News. Melvin Dummar, a Box Elder County service station operator,
was named, along with The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, as a
major beneficiary in a purported Howard Hughes will. Idaho's Teton Dam
burst, leaving hundreds homeless in the path of the flood. Rep. Allan Howe was
arrested and convicted of soliciting sex in Salt Lake City. Theodore Bundy, a
University of Utah law student and former aide to the Governor of Washington,
was found guilty of attempted kidnapping. In addition, the newspaper's
"Pinpoint" investigative team capped its second year of existence with a Sigma
Delta Chi award for the year's best piece of investigative print journalism in
Utah, a documented indictment of misspent Salt Lake County funds.

And then there was Gary Gilmore.
Before his execution, Jan. 17, 1977, Gilmore and the press were locked in a

painful embrace that neither party could—or would—quit. The manipulative
Gilmore engineered the newsflow on front pages worldwide with a degree of
control he had never been able to apply to his own life. It was an irresistable
news story: a brutal killer who wanted to die, and in the process challenged the
hypocrisy behind a death sentence that seemed tortuously slow to culminate.
Never mind that Gilmore was the first person likely to be executed in the United
States in nine years and that the future of capital punishment in America
perhaps hung in the balance. Even without these elements, the fast-unfolding
story was so bizarre and the human element so vividly reflected in the killer, his
lover, his victims and their families, that the media found it almost impossible
to establish a contemplative distance.

"An old-fashioned scoop" is how Associate City Editor Don Woodward
described the Deseret News' clear superiority over the Salt Lake Tribune in
Gilmore coverage. Deseret News reporter Dale Van Atta had early sensed the
national significance of the case, and although denied opportunity to interview
Gilmore, composed a Page One "think" piece that probed the killer's psyche
and became the keystone of continuing Deseret News coverage.1

Six days later in mid-November, the News published a story by Maxine Martz
under the headline, "What about the victims of two brutal murders?" But it was

Paul Swenson, for 12 years a staff writer for the Deseret News, is editor of Utah Holiday Magazine,
where he writes about movies and media.

47



48 I Dialogue

virtually lost in the backwash of another front page story in the same edition:
excerpts of Gilmore's love letters to fiancee Nicole Barrett and an interview with
Barrett by reporter Tamara Smith. An ambitious reporter, recently graduated
from Brigham Young University, Smith had established a friendship with
Barrett while covering an early Gilmore hearing in Provo. In addition to the
letters (which tended toward treacle if you read between the macho lines),
Smith succeeded in eliciting from Barrett the disturbing line: "He (Gilmore)
killed them so he wouldn't kill me."

Although the placement of the victims story on the same page as the Barrett
interview and love letter revelations may have backfired, it was a stab at
"fairness". News Editor and General Manager Bill Smart explains: "When we
first got the material and it was proposed we write about the letters, I said, well,
all right, providing the same day and same page we use a thorough story on the
victims, and balance is the watchword."

Roy Gibson, a professor of journalism at the University of Utah who doubles
as media critic for KUTV (Channel 2) News, took the paper to task on unusual
grounds—that the stories were out of character for the Deseret News. He implied
that although acceptable elsewhere, such news stories were a shock to readers of
Salt Lake City's evening paper. "That just isn't so," says Woodward. "Anyone
who has been following the paper for the past 4-5 years knows that we have
been doing probing stories on hard news issues for quite a while."

Some readers apparently hadn't noticed, or had regarded the Gilmore case
differently. The News received a large volume of letters and numerous phone
calls2 complaining that the case was blown out of proportion, a charge News
editors are sensitive to. Woodward says that staff meetings stressed the need to
avoid glamorizing Gilmore and Barrett: "We didn't want to make these people
more than they really were."

In justifying the sheer volume of Gilmore stories, Deseret News Editor and
General Manager William B. Smart cites two factors and attempts to relate them:
"It's obvious that the public interest was very, very great and it was a major
factor (in the coverage). Then there is the whole question of capital punishment,
the suicide pact3 and all of that. Capital punishment is a very important issue in
our society, and it's the main thing that has caused so much interest in the
case." Unfortunately, like the morning Tribune, the Deseret News hesitated on
the one hand to treat the capital punishment issue in any depth, and on the
other to concede the numbing complexities that the Gilmore case raised.

It was left to syndicated (national) columnists in both papers to examine the
multiple paradoxes: a condemned killer being kept alive in order to be executed
by the state;4 a criminal justice system increasingly incapable of screening out
potential killers from inmates eligible for parole; and the atmosphere of
marketable sensation around the Gilmore case which focused attention
everywhere but where it belonged—on capital crimes and capital punishment.
To their credit, both the Deseret News and Salt Lake Tribune did raise one crucial
question early. In similar editorials, the papers supported automatic judicial
review of capital punishment cases, a procedure that the Utah State Legislature
enacted into law in its 1977 session.5

What the News did do with the Gilmore case (after publishing the love letters
and a confessional piece by reporter Smith about how she obtained them from



Nostrums in the Newsroom I 49

Barrett), was to turn the materials over to psychologist Victor Cline for a
"psychodiagnosis". Editor Smart says the move was intended to "put the whole
matter into perspective and give a more complete picture of what kind of man
Gary Gilmore was". The News had exclusive possession of Gilmore's writings,
letters, "poetry" and drawings (over 800 pages worth), and refused to sell the
rights to domestic and foreign news organizations that came calling. Smart
notes that the portfolio contained highly sensational, exploitable material—
including extensive pornographic passages—and that rather than see it mis-
handled, the paper opened it only for Cline's eyes as a basis for his "psycholog-
ical profile". While Cline probed Gilmore's past with critical perspicacity, his
conclusions were often stated as facts. He took to chattily referring to GiLnore
and Barrett as "Gary and Nicole," thereby contributing to the "folk hero" myth
he himself deplored in his final article.

In microcosm, the Gilmore case represents both the expanded ambitions of
the Deseret News as a serious metropolitan newspaper and the self-imposed
limitations that continue to hamper the realization of those ambitions.

The fact that the paper is wholly owned by The Church of Jesus Christ of
Latter-day Saints does not circumscribe inferior journalistic standards, Editor
Smart believes. "The framework of interests of the owners are not fundamen-
tally different from those of publishers of the best daily newspapers elsewhere,"
he maintains. Nor are there inherent conflicts between religious and journalis-
tic ethics as practiced in the LDS Church and at the Deseret News respectively.
"Philosophically, there is no problem. We're fallible, and therefore human
beings get in the road."

But for Mormons who recognize the importance of truth and knowledge, and
who believe that the Glory of God is intelligence, newspapering should be a
particularly meaningful profession, Smart observes. "When William W. Phelps
was given the mission of obtaining printing equipment for the Saints at Winter
Quarters, he carried a letter of introduction from Brigham Young and Willard
Richards. It was an admonition to obedience to the principle of intelligence,
and I've never seen a better statement of the ideals of good newspapering."6

Smart says.
It is difficult to instill high journalistic ideals in young newsmen and women

once they've had a taste of how things ought to be, and their expectations are
raised, because their impatience with gradual change is also increased. The
significant changes at the Deseret News in the past three years (and there have
been several) have, by way of contrast, helped to identify the paper's weak-
nesses.

When columnist Rod Decker took a year's leave of absence from the News in
September 1976 to accept a Nieman fellowship at Harvard University, the loss to
the editorial page of the newspaper was immediately felt. Decker, a superconfi-
dent, breezily candid University of Utah graduate, came to the News without a
solid journalistic background. Decker went so far as to tell journalism classes
and interviewers that he got his job because he knew Editor William Smart. Yet
it became readily apparent that he held his job solely on merit. But Decker could
write, and while learning reporting techniques, revealed an analytical facility
that prompted Smart to install him on the editorial page in October 1974, as a
twice-weekly critic at large.



50 I Dialogue

Ranging far afield, from topics as diverse as cost overruns at the Bicentennial
Arts Center, to the habit of Utah trucking firms in forcing their drivers to
operate overweight and unsafe vehicles, to local television news criticism.
Decker was advantageous to the paper in that he brought a critical bite to local
issues conspicuously absent in either Salt Lake paper heretofore. His freedom to
tread on important toes freshened up the musty (and somewhat undeserved)
image of the Deseret News as a Church house organ that editorializes only along
readily predictable, safely doctrinaire lines.

The Deseret News continues to routinely send all editorials to LDS Church
headquarters at 50 E. North Temple before publication, where they are usually
seen by Elder Gordon B. Hinkley, member of the Council of the Twelve, and
president of the Deseret News Publishing Company, and by President N. Eldon
Tanner of the First Presidency. "Very seldom," according to News editorial
writers, are changes suggested, in part or in whole.

Before Decker's column, the editorial department had been changed with
ivory tower isolationism and with Afghanistanism (the writing of strong,
confident editorial solutions to problems half a world away, while hewing a
safely vague line on local issues). These charges had some basis in fact.
Although the News runs a slightly higher percentage of editorials with a local
focus than the morning Tribune, the language still has a loftiness that hurts
readability—a loftiness that reflects a separation from the events writers are
expected to comment on. The Gilmore case begged for in-depth reportorial-
analytical treatment. News' coverage—ambitious as it was—was ultimately
undercut by an inability to get beneath surface sentimentality and sensation.
(Cline, the clean-up hitter in the "significance" batting order, struck out
partially because he wasn't encouraged to examine the psychology of capital
crimes and capital punishment, and partially because of his writing style,
which appeared to be an attempt to translate sophisticated concepts into
journalese.)

With Decker on leave, his column suspended, there is no one other than
editorial cartoonist Calvin Grondahl in the editorial department to ask unpopu-
lar questions in print. Those Deseret News editorials that do take strong
positions on events affecting Utahns' lives sometimes suffer from an overeager-
ness to embrace ill-considered proposals that fall within the paper's natural
circle of interest. A longtime crusader against pornography, the News most
recently rose to bad bait when two Utah State Senators sponsored a bill (SB 190)
that would have established a review board to examine every film screened
commercially in the state.

In a glowing lead editorial (Feb. 2,1977), the News praised the measure as an
enlightened step, and reported that the Maryland law it was patterned after was
backed by a Maryland theater owners association. Next day, the News was
forced to retract the Maryland theater owners report as untrue (the editorial
writer had neglected to check a "friendly" attorney's word), and within a month
the paper was ballyhooing an entirely new SB 190. The original bill had been
thrown out as unworkable and potentially devastating to quality films and
legitimate theaters with small profit margins.7

While Decker's absence was presumably only temporary, he had been missed
precisely because of heightened expectations of how the editorial page could
and should perform. Although there were 2-3 staffers whose talents would



Nostrums in the Newsroom I 51

likely have permitted the News to keep the critic-at-large format alive until
Decker returned, manpower was regarded as too scarce to free someone for the
job.

Some of the slack was being taken up on other fronts, however. Although
Smart had allowed Decker unusual independence to establish a base for critical
analysis, he had dragged his feet on a long-term commitment to establish a
team of reporters to conduct the tedious research necessary for depth investiga-
tive work. It was City Editor Lou Bate who finally chose three investigative
reporting staffers in the spring of 1975: Bob Mullins, a veteran with good
sources and contacts who had won a Pulitzer Prize for the paper in the Dead
Horse Point murder case in 1961; Brent Harker, a newly-hired Utah State
University graduate, and Dale Van Atta, an ambitious young Brigham Young
University alumnus, who at the time was digging into a story on "judge
shopping" by deputy sheriffs in Salt Lake County.

Van Atta had proven that deputies were illegally favoring two justices of the
peace in routing alleged traffic offenders and others to their courts, and the
newly christened "Pinpoint" team was assigned to find out why. Concentrating
on one JP, Van Atta and Harker spent three weeks in the county auditor's office,
checking every case the justice handled in 1974. "At one point," says Van Atta,
"it got so boring we had a Life Saver conservation contest to see who could keep
one in his mouth the longest. Harker won with a record of five minutes before
there was nothing left."

The reporters learned that some JPs were being paid twice for the same case
and were failing to report convictions to the State as required by law! They
turned up violations of the civil rights of individuals appearing before JPs,
including fines levied and collected by wives and secretaries, and a general lack
of administrative control over JP courts.

Publication of the stories had both immediate and long-range impact. Illegal
judge-shopping quickly dwindled; justices of the peace were placed on fixed
salaries instead of being paid per case; two JPs were charged with malfeasance
in office; administrative procedures were changed, and a plan was approved for
consolidation of JP courts.

The News received a certificate of merit from the American Bar Association for
the "judge shopping" stories. The series was also nominated for a Pulitzer Prize
(it didn't win). The editors were confident, however, that the story would earn
the General Excellence prize for print media in the first annual awards program
of the Utah Society for Professional Journalists (Sigma Delta Chi). Instead,
Deseret News and Salt Lake Tribune editors watched uncomfortably as the award
went to David Briscoe and Bill Beecham of the Associated Press for a series of
stories on the finances of the LDS Church. (Neither paper had published the
winning stories).8 Later in 1975 and throughout 1976, the investigative team
distinguished itself further. Among issues probed were zoning laws and their
violation in three Utah counties; the ambiguities of insurance coverage;9 the
loss of thousands of dollars of state funds at bankruptcy proceedings; low
morale in the Salt Lake City Police Department; Utah's lag in freeway construc-
tion, and the history of County Auditor Gerald Hansen's financial woes.

While some other targets were "safe" investigative subjects for a Church-
owned newspaper (violations of liquor laws by private clubs and the influence
of the mafia in local pornography), the News also dealt with sensitive material



52 / Dialogue

that some critics might have expected the paper to ignore. Van Atta researched
and wrote a three-part series on Howard Hughes and his cadre of mostly
Mormon aides. Without particular emphasis or development, Van Atta quoted
Robert C. Taylor, former staff assistant for Hughes and now chairman of
Brigham Young University's Travel Study Department, as saying that when he
hired aides, Hughes was "looking for the type of person who could take
orders."

The Pinpoint team's most frustrating investigation was a probe of the
dealings of brothers Snellen M. and Lyle E. Johnson, who had become the last
bright hope for home-pro-basketball by proposing to buy the Utah Stars. In a
June 1976 story, Brent Harker reported that the brothers, who had made a
$650,000 down payment on the Stars and had declared themselves free of
financial obligations, had been ordered to prove in court that they had paid
debts involved in an illegal sale of securities. Next day, a Van Atta story
disclosed that Snellen Johnson was also charged in US District Court with
conspiracy and with violation of the Federal Securities Act. The investigative
team, at this point, had uncovered a 10-year financial history of bad debts, suits
and a thoroughly decimated credit rating for the Johnsons. The evidence
seemed a clear indication that the Johnsons were not the community heroes
they had been assumed to be. And the Deseret News was the only paper
reporting it.

When the investigative team prepared to spill the beans, however, an LDS
Church General Authority called the paper to vouch for the Johnsons, the
Johnsons and their lawyers asked for and received a meeting with the
investigative team and Editor Smart. A second meeting followed with Smart
alone representing the newspaper in a two-hour session with the brothers and
their attorneys. At this point, the News lost confidence in the series and backed
off from further disclosures. Brent Harker asked for and received permission to
talk to Elder Gordon B. Hinckley about the paper's sudden coolness on the
story, but the option was never exercised. With admirable hindsight, the paper
did try to summarize the affair in late November and early December. The
Dec. 4 piece noted that the Johnsons had written $160,000 in bad checks during
their short, unhappy hold on the Stars (who had, in the meantime, folded).10

The aborted investigation cast a brief pall over the team. But in May, 1976,
when Harker quit to accept another job in his hometown of Lethbridge,
Alberta, Canada, the survivors regrouped with the addition of Joe Costanzo,
who had turned out a number of probing stories on his city hall beat. It was
then that the team went on to win the Sigma Delta Chi award for the 1976's best
investigative journalism in the State's print media.

The commitment to investigative reporting, should it remain constant, is
potentially the most exciting editorial development at the Deseret News in the
past several decades. Beyond the value of the stories themselves, the pride
generated by a serious attempt to get beneath the crush of press releases and
public meetings that are often the preoccupation of daily journalism, can't help
but affect other staff members. Especially responsive to tough reporting are
young, idealistic staffers, whose involvement with newspapering grows at least
as much out of dedication to the unique values of the profession as to financial
and security considerations. While the News staff has had problems with
continuing turnover of some of its best people, the staff is not deficient in talent.



Nostrums in the Newsroom I 53

The way the paper fulfills raised expectations may determine whether or not its
best recruits and old hands can be retained, and, in some cases, channeled to
management positions.11

The Johnson Brothers story and the News handling of it raises obvious ques-
tions about how seriously the paper intends to pursue the depth reporting
staffers are capable of. Deseret News editors can correctly point out that the
Church-owned paper likely has fewer "sacred cows" (issues considered too
close to the interests of advertisers or of the paper's owners) than many dailies
in comparable markets. The News almost certainly handles more sensitive Utah
issues more courageously than the morning Tribune, which maddeningly
retains the image of "independence," and with a larger audience. But if the
News wishes to be a really top-flight daily with a reputation extending to
Mormons and non-Mormons inside and outside the state—a goal that seems
within reach—the paper's owners must choose between journalistic ethics and
an unruffled public relations image. As the News struggles to eatablish
credibility for solid newspapering, memories of two of the bleakest incidents in
the paper's recent editorial history remain vivid in the news room. The paper's
obvious waffling on Richard Nixon's final days came after a relatively tough
Watergate editorial was withdrawn after perusal by Church authorities. In
"Probing the Power Structure (The Powers That Be)," by Elaine Jarvik and
George Buck, Utah Holiday Magazine, May 24,1976, p. 15, appeared this report:
"During the next-to-last days of Watergate, the News drank the bitter dregs of
the Nixon Administration's culpability and corruption with scarcely a com-
plaint. Friends say Smart (William B.) festered under advice of LDS Church
President Harold B. Lee to give Nixon the ultimate benefit of a doubt before
writing off his administration. As a result, the Deseret News was one of the last
major dailies in the nation to take a strong editorial stand on Watergate."
Veteran staffers won't forget the black day (March 3, 1971) that the Coalville
Tabernacle's destruction was withheld from Deseret News readers. On Tuesday,
March 2, 1971, the Deseret News reported a "cooling off" period for the
controversy over the impending destruction of the Coalville Tabernacle, quot-
ing stake officials that they would "not move immediately to tear down the
tabernacle." Before daylight next day, bulldozers began the demolition. The
day's Deseret News editions carried no story on the destruction, only a statement
from the First Presidency of the LDS Church. In the statement's 100th typeset
line the first hint of what had gone on appeared: "Authority was given the
Church Building Committee to proceed with the (demolition) work." On March
4, the News ran a short story under a one-column headline, "Tabernacle
Demolition is Explained." The move was later considered by General Au-
thorities to be a huge public relations error and a "learning experience,"
according to sources.

Down a long corridor from the Deseret News city room in the stone-silent
office of new Church News Editor Del Van Orden, those concerns seem part of
another world. "The main purpose of the Church News is to build testimonies
and uplift its readers," Van Orden states without equivocation. "The section
should be easy to read, motivational, instructional and inspiring. We've got our
layout pretty much the way we want it now—we don't have to labor with it. A
good page with lots of pictures is worth its weight in impact."

Although Van Orden is new to the top job, he spent eight years understudy-



54 I Dialogue

ing Editor J. M. Heslop, who was elevated to Managing Editor of the daily.
Under Heslop, the weekly Church News, a Saturday Section of the daily, was
transformed from a grey, featureless compendium of spiritual statistics to a
handsome showcase for Heslop's striking photography (he was previously chief
Deseret News photographer) with short, personal conversion stories and Church
progress reports from all over the world.

What the Church News did best under Heslop was to build circulation—
pushing the worldwide figures over 200,000 (more than 133,000 higher
than the daily's volume of readers, which hovers above the 70,000 mark).
The huge advantage that the weekly maintains over the daily is entirely
composed of by-mail circulation, and Van Orden has the relaxed air of a
beneficiary who knows he has inherited a winner. "If you look at the
perpendicular climb on our circulation chart over the past few years, you know
how the Church News is perceived and you know we must be doing something
right," he says.

In working closely with LDS General Authorities, Heslop was always
courteous but straight-forwardly firm in stressing his own ideas of how the
Church News should be run. He briefly experimented with a couple of
fascinating "hard news" cover stories in the early 1970's, including a valuable
piece on how LDS families and Church leaders were dealing with drug abuse
among young Mormons. The experiment was short-lived and he quickly
returned to the formula he had developed and found effective.

Van Orden is not likely to change anything in the next several years. Asked to
enumerate what improvements he would like to see he said none occurred to
him. He said the same standards and techniques used in business to determine
profit and loss can be applied to measuring the spiritual profit of members of
the Church in the Church News. In addition to his editorial duties, Van Orden is
pushing an anti-smoking campaign in the weekly, distributing thousands of
free bumper stickers that proclaim "Non-Smokers Like Clean Air" and "Let's
Don't Smoke," an ungrammatical acronym for LDS.

What few critical letters the Church News receives are not published, but are
answered personally by Van Orden if the criticism is "constructive." Com-
plaints are scarce, the editor said, about the paper's editorial page, where most
editorials continue to be written by Elder Mark E. Petersen of the Council of the
Twelve. A series of historical sketches written for the page by members of the
LDS Church Historical Department has been dropped for staff-written "Vignet-
tes of Faith." Van Orden was unwilling to discuss the narrowly selective nature
of the infrequent "New Books for LDS Readers" feature, which has recently
rejected for review major LDS historical works.12

Heslop's promotion to Managing Editor is one of two recent management
changes at the News, which signals a shift to younger, more vigorous leader-
ship. There is little doubt that one reason for Heslop's appointment is the
anticipation that the energy he brought to increasing Church News circulation
can somehow be applied to the daily's circulation slide.13 As an evening
newspaper, the Deseret News can't hope to overtake the morning Tribune, whose
circulation advantages are built in. But a fairly constant circulation dropoff
cannot be satisfied, although Smart is not confident that immediate headway
can be made under the present system in which the Newspaper Agency
Corporation handles circulation for both the Deseret News and the Tribune.



Nostrums in the Newsroom I 55

Heslop also is expected to be valuable as a hard-headed negotiator for the
editorial side in the traditional adversary relationship with the NAC-run
"backshop" where the paper is pasted up and printed, and as a sensitive link
with Church authorities. Neither of Heslop's immediate predecessors in the
glassed-in Managing Editor's office were active Mormons,14 and the result was
cautious lack of leadership. The nostrum in the newsroom during a period that
extended over two decades was never to rock the boat. Instead, attempts were
made to read the minds of General Authorities and somehow guess how to
avoid offending any of them. The need for that kind of second guessing
decreased markedly with the appointment of Elder Gordon B. Hinckley as
president of the Deseret News Publishing Company. Smart, however, kept the
paper's staff at tiptoe stance during a long period in 1972. With the late
publisher E. Earl Hawkes seemingly ill and incapacitated, Smart was appointed
"Acting Editor" but spent the time until Hawke's death in limbo wary of
exerting the strong leadership that was needed. Morale was low enough at the
paper to move Elder Gordon B. Hinckley to employ an unusual tactic when he
announced Smart's appointment as Editor and General Manager in December,
1972. In a meeting held at the Utah Power and Light Co. auditorium, Hinckley
asked Mormon and non-Mormon staffers alike for a "sustaining vote" for Smart
by a "show of hands". In the stunned silence, almost every hand went up.

The conventional wisdom in the newsroom for months before the Managing
Editor's chair was filled was that Associate City Editor Don Woodward would
get the job. Woodward, a quiet, unassuming pragmatist, is one of the tew News
staffers elevated to editor rank in recent years who was also an accomplished
writer. As the paper's Business Editor in the early seventies, his sprightly
business pieces encroached on traditional Tribune turf. And when he moved to
City Desk four years ago, Woodward brought a concern for style and readability
that was communicated to reporters he helped train.

After Heslop was appointed Managing Editor, Woodward was named as
editor of a newly-conceived section of the newspaper called "Today" and was
charted third in the chain of command behind Smart and Heslop. The section,
which appeared shortly before Christmas, 1976, was to be a consolidation of
feature, women's and entertainment material with an expanded emphasis on
creative writing and critical reviewing. The paper's Saturday "Weekend"
section would extend the weekday format. "We would like to use essays and
how-to pieces by a core of freelance writers," Woodward said before the section
was launched. "Good freelancers can raise the quality of writing generally, and
our major emphasis will be to promote a high standard of writing."

The plans sounded exciting but the product was less so in its opening weeks.
While a full page was cleared of ads to provide a showcase cover for the section,
the writing for the cover features appeared to meet Woodward's pre-announced
standards less than 50 percent of the time, and he found it necessary to plug in
syndicated material on occasion. "My View," a column patterned loosely after
Newsweek Magazine's "My Turn," was opened to staff members and the public
as well, with the intention of offering a forum for provocative personal
comment. Early on, the column attracted dull polemics seemingly designed to
air personal biases. Inside, the section defied focus, and came close to becoming
a mere catch-all.

Critical reviews were not immediately forthcoming. Harold Lundstrom,



56 I Dialogue

longtime music editor and critic at the News, is expected to retire soon and the
News has an exciting successor in the wings: Dorothy Stowe, an accomplished
writer with an extensive musical background. Hired part-time, Mrs. Stowe has
been kept busy with secretarial work. Although Woodward had announced he
would recruit other talented critics for the section, that priority has been
postponed.

Postponed priorities have, until recently, been a way of life at the Deseret
News. The most imposing evidence of the News' commitment to the "Today"
concept in the early going has been architectual rather than journalistic.
"Today" staffers (which in addition to Woodward and Assistant Editor Carma
Wadley, include the "Living" staff Woodward inherited from the women's
section) are ensconced in new quarters carved out of the paper's third-floor
office space overlooking Regent Street. To make way, the paper's sports staff
was uprooted and transplanted to the periphery of the paper's crowded
newsroom. Sports Editor Hack Miller retains more independence than any
staffer at the Deseret News. Miller, who considers the world his beat (he was the
paper's man in Moscow during trips to Russia), is master of the alliterative
mixed metaphor and his copy is never edited. (Other sports staffers refuse to
change even spelling errors). Recently Miller dropped this non-sequitur into a
column boosting football and blasting TV ("the tripe they tape for the tube.")
"Pigskin beats porno. I'll take Roger Stauback against Fran Tarkenton anytime
over the shoot-'em-ups we get on most channels. Off-tackle smashes are far
more sporting than murders."

Other physical changes are underway, with the newspaper's First South
entrance set to receive a new facade. Since Smart hired a consulting firm (Frank
Magid Associates) to remake the paper's layout in 1973, identifiable change has
often been concerned with cosmetics. Will this emphasis continue to
overshadow attention to content? Smart is particularly intense in refuting this
contention. "The changes have been a great deal more than cosmetic. We get
much more news in the paper than we used to. Our concentration now is on
professional performance. I've had a lot of quality people dropped in my lap
that I don't take credit for, but we are emphasizing the substantial upgrading of
salaries so that we can be competitive in our hiring. We are being much tougher
in hiring people on their ability to write than we used to. We're committed to
investigative reporting and to solid basic reporting—that's part of our respon-
sibility in this community. The Deseret News has growth potential, and those
who read the paper in the next few years are going to see greatly intensified
coverage handled in a responsible way.

As Smart tells it, the paper has raised its sights, as well as staff and reader
expectations. How well those expectations are fulfilled could be the key to
progress in the paper's second century.

NOTES
'Page A-l, Deseret News, Nov. 10, 1976. The story's weakness, a tendency to quote mawkish

material without comment (Gilmore and lover Nicole Barrett wanted to buy an island off the coast of
Washington and live "happily ever after") was repeated in many of the paper's Gilmore stories.

2The News received "a couple of dozen letters and/or phone calls" referring to Gilmore coverage
through December, 1976, with responses running 3 or 4 to 1 against the volume of stories published,
according to Editor Smart.



Nostrums in the Newsroom I 57
3Deseret News editorial cartoonist Calvin Grondahl captured the grotesque ironies of the case in a

single unforgettable image: a firing squad at the foot of Gilmore's hospital bed, and a nurse at the
head, saying, "Wake up, Mr. Gilmore, it's time for your shot." The cartoon was rejected by the
Deseret News, but a rough Grondahl sketch was published in Utah Holiday Magazine, Dec. 31,1976.

4New West Magazine printed a fascinating examination of the phenomenon in an article entitled,
"The Merchandising of Gary Gilmore," by Barry Farrell, Dec. 20, 1976.

5But not without enormous confusion. Although automatic judicial review was endorsed by both
Salt Lake newspapers, by the conservative Utah Attorney General and the Utah State Bar
Association, the Utah House of Representatives first voted almost 2-1 to defeat the enabling bill.
Two days later, indicating they hadn't understood the proposal, they reversed themselves by a wide
margin.

6"This people cannot live without intelligence, for it is through obedience to that principle they
are to receive their exaltation; and if the intelligence cannot be had, justice has no claim on
obedience, and their exaltation must be decreased. This principle is sufficient to show you that
importance of using all diligence in helping Elder Phelps to bring us the materials whereby we can
furnish our children with books and the Saints with new things to feast the soul." Quoted in Voice
in the West, by Wendell J. Ashton, pg. 6.

The original bill would have required every film shown commercially in the State to first be
reviewed and licensed at a cost of $35-540 per picture. Classic films, foreign films, children's films,
art films and film festivals sponsored by such groups as the Utah Cinema Council, would have been
inadvertently wiped out because of the economic factor. The News neglected to examine the local
consequences; nor did it raise or examine the larger civil liberties issue of the effects of a review
board patterned on the Maryland Board of Censors.

8An updated, revised version of the series was later published in Utah Holiday Magazine.
("Mormon Money And How It's Made," UH, March 22, 1976).

9The News insurance series, which rated coverage of Utah companies, won second place in the
University of Missouri-Columbia 12th annual Business Journalism competition for newspapers
under 100,000 circulation.

10Having billed themselves as professional salesmen, the Johnsons had announced plans to sell
9,000 season tickets by Sept. 30, 1975, using a task force of 100 returned Mormon missionaries. By
Aug. 22 the sales staff had dwindled to three, and the "hard sell" had reduced season ticket holders
from 4,000 to less than 2,000, the Pinpoint team reported.

"Among a host of important acquisitions and retainees of the past decade are columnist Rod
Decker; editorial cartoonist Calvin Grondahl; Associate City Editor De Ann Evans; environmental
writer Joe Bauman; energy and business writer Nick Snow; social problems writer Douglas Palmer;
sports writer Lee Benson; reporters Dale Van Atta, Joe Costanzo, Suzanne Dean, Hal Spencer, Karen
Gilmour, Carma Wadley and Perrin Love; photographer David Conley and others.

12Since the beginning of 1976, the Church News has been printed on a new $750,000 offset press
now installed at Newspaper Agency Corporation's Regency Street press room where the Deseret
News and Tribune are both published. The resulting sharper color and black and white photographs
may be a preview of production changes for the entire daily in the near future. "We will likely
publish entirely by offset before long," predicts Editor Smart. "We are looking at a conversion
process that would allow us to use offset plates on our old letter presses."

13Deseret News circulation has diminished more than 16,000 in the past 12 years from its 1960s high
of 89,808 in 1964.

14The approximately 50-50 split of Mormons and inactive or non-Mormons on the Deseret News
staff work together amicably. "We don't worry much about percentages," says Editor Bill Smart.
"I would be concerned if we had an all-LDS staff. Our top-level people know the philosophy of
our owners."


	Nostrums in the Newsroom

